vrijdag 30 mei 2014

Stellingen basale schrijfvaardigheid

 Mik van Es

Bij het proefschrift 'Meten en maximaliseren van basale schrijfvaardigheid' zaten een 14-tal stellingen zoals dat bij een academisch proefschrift hoort. Ik geef hieronder de stellingen die betrekking hadden op schrijfvaardigheid. De A-stellingen zijn van Anouk, de M-stellingen zijn van mij.

A1. Een student die geen goede zinnen kan produceren, kan ook geen goede teksten produceren.

A2. Bij schrijfonderwijs wordt liefst niet geschreven (dit proefschrift).

A4. Gebrekkige basale schrijfvaardigheid van studenten kan eenvoudig worden vastgesteld en geremedieerd (dit proefschrift).

A5. Lezers laten zich sterk beïnvloeden door fouten in een tekst (dit proefschrift).

A6. "Woorden zijn wegbereiders voor toekomstige daden, vonken van toekomstige branden" (Kafka). Met foute woorden, zoals bij beginnende studenten vaak het geval is (dit proefschrift), valt niet uit te sluiten dat het vervolgens ook met de daden en branden fout gaat.

M1. Basale schrijfvaardigheid kan betrouwbaar worden vastgesteld door een enkele expert-beoordelaar.

M2. Om basale schrijfvaardigheid snel, goedkoop en betrouwbaar vast te stellen, voldoet een online-programma als TAVAN (dit proefschrift).

M7. Effectief schrijfonderwijs levert jaarlijks vrijwel zeker vele malen meer op (dit proefschrift) dan de jaarlijkse Nederlandse aardgasbaten (De Kam, 2009) en raakt nooit op.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten